Drömmar om ett bättre Luleå

Luleå ska vara en kommun som kokar av drömmar. Luleå ska vara en kommun med innovativa, företagsamma och engagerade människor som brinner för att utveckla och förbättra sin kommun. Luleå har idag många styrkor, men vi vill skapa ett bättre Luleå.

Du hittar vårt handlingsprogram nedan under politikområden eller så kan du läsa allt i vår samlade dokument Liberalernas handlingsprogram 2022.

Det är individens drömmar och dennes kraft som bygger Luleås framtid. Det är ditt liv, och hur du ska kunna ta dig dit du vill – oavsett var du kommer ifrån, och vilka villkor du fick i starten. Varenda Lulebo ska ha möjlighet att bestämma över sitt eget liv, och kunna jobba för att uppfylla sina drömmar. Var du kommer ifrån och var du bor ska inte avgöra hur bra din skola är, om du kan känna dig trygg i vardagen, hur du mår eller om du kan få ett jobb.

Framtiden är drömmar
Ingen klassresa hade gjorts om det inte vore för ett barn som slet sig loss från en förutbestämd framtid och följde sin egen dröm. Det är drömmarna om framtiden som är det bränsle som driver liberalers hårda jobb för en lärorik förskola och en kunskapsskola. För kunskap vinner över både pengar, namn och bakgrund när det gäller att nå sina drömmar. Den som håller med om att allt börjar med en riktigt bra skola, ska välja Liberalerna.

Framtiden är för alla
Vi är övertygade om att människor är kapabla att ta ansvar för sig själva och sin försörjning. Det sociala skyddsnätet ska fånga den som faller, men inte snärja den som kan stå själv. Det pågar ett slöseri, ett slöseri med kraft och drömmar. Människor som vill försörja sig själva och vara med och bidra, får aldrig en chans till ett första jobb.

Framtiden är mänsklig
När du blir sjuk, gammal eller har ett funktionshinder så ska du ha rätten att vara ditt bästa jag, livet ska fortsätta som vanligt så långt det är möjligt. Mycket kan göras för att öka den friska tiden i livet. Det är inte mänskligt att sjuka fastnar i vårdköer, lever i ensamhet eller inte kan komma ut. Neddragningar av den personliga assistansen är allt annat än mänskligt. Assistansanvändare och deras anhöriga måste få friheten tillbaka. Den som vill leva livet hela livet och mötas av en välfärd med både mänsklighet, guldkant och trygghet, ska välja Liberalerna.

Framtiden är smartare
Liberaler tror på människans möjligheter att hitta nya lösningar som skapar utveckling och framsteg. Liberalismen har alltid gått hand i hand med upplysning och vetenskap. Vi lever i en tid när Twitter utspel kan skapa en säkerhetskris. Om fakta och förnuft får stryka på foten, hotas själva grunden för demokratin. Liberaler tror inte att allt var bättre förr. Vi vet att vi kan göra det bättre i morgon. Den som vill höra ett vettigt och sakligt politiskt samtal – ska rösta liberalt.

Framtiden är tillväxt
Jobben, välfärden och kunskapsskolan hänger på att vi har fart i ekonomin. Framgångsrika företag och entreprenörer skapar arbetstillfällen, innovationer och bidrar till att finansiera vår gemensamma välfärd. Därför måste det löna sig att utbilda sig, jobba hårt, förverkliga idéer och driva företag – i dagens Luleå finns det hinder. Den som vill rösta för ett blomstrande näringsliv och rätt attityder till företagsamhet, ska ta en liberal valsedel.

Framtiden är klimatsmart
Klimatet kan räddas och det är en av de viktigaste frågorna i vår tid. För det krävs en politik som bromsar klimatförändringarna, ökar återvinningen och samtidigt satsar på hållbar ekonomisk tillväxt. Vill du ha en fungerande kollektivtrafik, klimatsmarta styrmedel och innovativa lösningar – dåska du rösta på Liberalerna.

Framtiden är inflyttningsfest
Friheten är att sätta nyckeln i låset till sin första egna lägenhet och få bjuda in till inflyttningsfest. I dag köar tiotusentals människor, under flera
år, för att få en bostad i Luleå. Den som vill ha fler småhus,
hyres- och bostadsrätter, student- och trygghetsbostäder, ska välja en liberal kandidat.

Framtiden är tryggare
Frihet är att kunna känna sig trygg – där du bor, där du väntar på bussen eller går hem från krogen. Ingen ska behöva se sin trygghet försvinna för att kriminaliteten tar över, utomhusbelysningen inte fungerar eller att områden förslummas. Varenda lulebo ska kunna lita på att ambulansen, brandkåren eller polisen kommer fram när det behövs. Den som vill se fler poliser, krafttag mot gängkriminaliteten, lokala trygghetsvakter, och trygga bostadsområden – den ska rösta på Liberalerna.

Framtiden är tillåtande
I Luleå ska människor få bestämma själva hur man vill leva sitt liv; hur hen klär sig, vem hen älskar, tror eller heter. Vi är liberaler, så vi tillåter det mesta, men vi kommer alltid ta strid mot de som vill inskränka andra människors frihet. För intolerans är det enda vi inte kan tåla. Den som vill att extremister och populister ska hållas långt från makten, den ska ta Liberalernas valsedel.

Framtiden är din
Det är dina drömmar och din kraft som bygger Luleå och Norrbotten starkt i framtiden. Därför måste du få med dig de kunskaper du behöver, för att inget ska kunna hindra dig, för att du ska kunna drömma, skapa och vara med och göra Luleå bättre. För dig som vill göra ett ideologiskt val, och rösta för varje människas frihet att forma sitt eget liv, för dig finns det bara ett alternativ – Liberalerna.