Trivsamt Luleå innehåller kultur, fritid och god samhällsplanering

För att Luleå ska växa krävs det att vi är en attraktiv kommun. Att vi har ett centrum som är tillgängligt för alla Luleåbor. En landsbygd som kan utvecklas för företagare och boende.

Liberalerna anser att det inte enbart är politiker som kan ordna ett trivsamt Luleå utan de kan ge vissa förutsättningar. För att kommunen ska vara attraktiv krävs det ett underifrån perspektiv, där initiativkraften kommer från medborgare och inte från politiker.

Luleå har idag ett rikt kultur- och fritidsliv i Luleå och vi är mycket stolta över att vi lyckades driva igenom isbanan runt stadshalvön, som idag är ett av Luleås mest nyttjade fritidsnöjen. Detta är ett exempel på hur fritidsverksamhet för en billig penning får både gammal och ung att motionera och mötas i vår härliga natur runt Luleå. Dessutom har det på bidragit med marknadsföringen av Luleå som en sjöstad året runt. Naturupplevelser, fritid och rekreation är ett måste för människan. Vi vill profilera stadens naturområden och parker. Luleå ska vara en grön, ren och vacker kommun. Där vi tillsammans bygger en attraktiv kommun.

Vi vill:

Närakut i Luleå. I glesbygdskommuner har man länge arbetet med både observations(vård) platser, avtal med kommunerna och avtal med räddningstjänsten kring vård på framförallt olycksplatser i väntan på ambulans. I en tid då vi har svårt att klara en likvärdig vård behöver vi kraftsamla i tätorter som Luleå. Tillgängligheten på kvällstid ska öka. Med en närakutlösning med observations/mellanvårdsplatser/lättvårdsplatser i centrala Luleå så får vi en närsjukvård som är anpassad för både yngre och äldre. Detta skulle bli en väsentlig kvalitets och tillgänglighetsförbättring och en nödvändig avlastning för akutmottagningen på Sunderby sjukhus. Det behövs utveckling istället för avveckling.

Framtidens Gültzaudden. Vi vill verka för ett för framtidens mer utvecklat Gültzaudden. Med fördel t.ex. återskapa dansbanan och det kallbadhus som en gång fanns där. Vi vill ge medborgare och entreprenörer möjligheten till rådslag för ett framtida Gülztaudden. Tillsammans kan vi skapa en attraktiv udde som alla kan få nöje av.

Fler båtplatser i vår kommun. Luleå är en vacker skärgårdskommun. Vi vill verka för att byggs fler båtplatser i vår kommun.

Skoter ska kunna ta närmsta väg till skoterled. Vi vill pröva att tillåta skotrar att kunna ta sig från närmsta väg till skoterled på ett kontrollerat sätt men låg hastighet. På så sätt minskar vi både transporter, hög hastighet, buller m.fl. och underlättar samtidigt för individen.

Utveckla stadsparken. Stadsparken som är en av Sveriges finaste parker vintertid vill vi göra den bättre så fler besökare når den t.ex. genom att näringslivet möjliggör tjänster vid parken såsom uthyrning av skridskor, skapar olika vinteraktiviteter, försäljning av mat/dryck osv.

Cykelstrategi för centrum. Dagens cykelvägar i centrum är inte harmoniska med gångtrafikanter och detta bör därför ses över under mandatperioden.

Kulturen får individer att växa. Ett rikt kulturliv är viktigt för att vara en framgångsrik och attraktiv kommun.  Kulturpolitiken i Luleå kommun ska syfta till att bevara och vidareutveckla de kulturella strömmarna som finns i vårt samhälle. I detta sammanhang är kultur av alla de slag, en mycket viktig grund att stå på. Särskilt viktigt är det att barn- och ungdomskulturen får möjlighet att utvecklas tillsammans med olika kulturella slag. Människors kreativitet och fantasi får inte tryckas ner utan ska tvärtom lyftas fram.

Sanering av klotter inom 24 timmar.  Klotter föder klotter och otrygghet. För att minska klottret, krävs snabb och effektiv sanering. Allt klotter inom stadens område ska saneras inom 24 timmar från att det upptäcks.

Folkomröstning kring Södra hamnplan. Under lång tid har Luleborna haft åsikter kring vad som ska göras med Södra hamnplan, vi tycker man ska lyssna på Luleborna och genomföra en medborgarenkät eller folkomröstning där Luleborna får välja vad de vill göra med området.

Viktigt att våra ungdomar kan simma. Det är viktigt att våra ungdomar kan simma därför föreslår vi att alla ungdomar upp till 16 år badar gratis i kommunens badhus.

Handeln i Centrum. Det är viktigt att man lyssnar på centrumhandeln när den nya centrumplanen tas fram. Vi Liberaler vill se en levande centrumhandel och vi måste se till så att framtida trafik och parkeringslösningar gynnar handeln i centrum.

Satsa på folkbildningen.I en tid när samhällsklimatet och de demokratiska idealen ifrågasätts ser vi hur viktigt det är med folkbildningen och studieförbunden som kan vara en viktig resurs i det folkbildningsarbete som är grunden för förståelse av demokrati och mångfald.

Idrotten en viktig kugge för folkhälsan. Idrotten är Sveriges största folkrörelse och viktig både för Lulebornas hälsa och för vårt civila samhälle. Därför vill vi prioritera breddidrotten och fritidssysselsättningar för barn och ungdomar. Det gäller särskilt de ungdomar som idag inte är föreningsaktiva. Samtidigt ska utbudet och möjligheterna till att spontanidrott och motionera finnas i runt om i våra stadsdelar.

P-skiva till Luleå. Vi vill införa P-skiva i Luleå kommun där dom två första timmarna innebär gratis parkering i hela vår kommun där det idag kostar att parkera.

Kultur och fritids förvaltningen ska agera som en lyhörd möjliggörare istället för att stänga dörrar. Idéer från kulturutövare och civilsamhället ska inte kastas åt sidan utan ska vara en del av grunden för kulturpolitiken.

Barn måste få utöva och uppleva kultur. Barn ska kunna möta kulturen på många olika sätt, både genom att utöva kultur och genom att uppleva den. Därför är t.ex. kommunens kulturskola viktig.

Underlätta för nöjeslivet. Luleås uteliv behöver stärkas. Därför är det viktigt att det finns tillräckligt med lokaler som krävs för ett mångsidigt utbud. De ska erbjuda scener för musik och föreställningar. Det ska finnas förutsättningar för allt från stand up till rockkonserter. Fler ska ha tillstånd att bedriva verksamhet längre i citykärnan. Danstillstånd ska avskaffas.

Tillgängliga bibliotek. Biblioteken är ryggraden i bildningssamhället. När kommunen växer behövs fler bibliotek och de befintliga kan behöva expandera. Biblioteken ska vara öppna när Luleborna har tid att besöka dem. De ska samarbeta för att utöka sina samlade öppettider. Det digitala utbudet ska utökas. Alla Luleås biblioteks bestånd ska finnas tillgängliga i digital form. Bibliotek ska vara trygga för alla – biblioteksfrid ska råda. Bibliotekens utbud ska aldrig censureras eller inskränkas av ideologiska, politiska eller religiösa skäl.

Vi vill att vid kommunens eget byggande ska det fortsätta att inkluderas offentlig konst. I stadsdelar och fastigheter som saknar sådan behöver kommunen förstärka insatserna.