Aktiebolaget Luleå Kommun

Onsdag 2 oktober 2019

Utifrån dagens skriverier om Mikael Lekfalks personliga mentor och hans svar som kommit till oss gruppledare så är jag mycket tveksam till den modell som vår kommun styrs med. Luleå kommun styrs alltmer likt Aktiebolaget Luleå kommun. En modell som dom styrande partierna verkar vara förträffligt nöjda med.
Konsekvenserna med att styra kommunen som ett aktiebolag är så otroligt tydliga för mig som kommit in som ny gruppledare sedan årsskiftet, extremt snabba processer, inga verkliga försök att skapa samsyn inom politiken. Kommunen ska styras likt ett höghastighetståg, det hinner knappt tutas och snabbt ska det köras, whatever it takes!

Detta har dessutom blivit tydligt för medborgarna som allt mer märker av hur styrningen slår mot skolan och omsorgen. Där kräver kommunledningen extremt snabba och omöjliga resultat, så snabba att det allt oftare innebär att varken personal eller medborgare hinner lämna in synpunkter för påverkan på det som sker.

Jag tror inte ett dugg på modellen ”Aktiebolaget Luleå kommun” som ett sätt att styra vår kommun. Kommunen ska styras precis som det är tänkt i ett demokratiskt samhälle, med öppenhet och transparens, där ledningen vågar stå för sina beslut, även dom tuffa. En ledning som också vågar kommunicera sina visioner för medborgarna.
Aktiebolaget Luleå kommun som modell har lett till att Luleås kvalitet försämras i dom flesta mätningar. Dessutom i den viktigaste av dom alla, förtroendet från medborgarna.
Den här kommunen behöver en helt annan ledning.

Thomas Söderström (L)
Gruppledare Liberalerna Luleå