Underligt att andra inte uppvaktas

Måndag 4 juli 2022

Likt Kalle Anka på julafton så vet man att det är valrörelse när man ser fackförbundet Kommunal ihop med S-kommunalråden i tidningen. Torsdagens exemplar av Norrbottens Kuriren var inget undantag, skriver debattören.
Jag måste säga att det är både synd och underligt att Kommunal inte uppvaktar andra partier än Socialdemokraterna. Har Kommunal glömt av att det är just Socialdemokraterna som styrt kommunen sedan urminnes tider, och glömt att partiet numer har som tradition att strunta i andras åsikter så fort valet är över?
Liberalerna i Luleå driver en politik för att kommunens medarbetare ska få det bättre. Vi är vad jag vet det enda partiet som är kritisk till kommunens nuvarande lönepolicy som innebär att Luleå inte konkurrerar med grannkommunerna om löner eller att det är svårt att få upp sin lön när man byter anställning inom kommunen.
På samma sätt har vi hittills som enda parti tagit upp framtidsfrågorna om omsorgens stora utmaningar nu när storindustrin satsar på Norrbotten. Där vill vi se större satsningar på personalen så att vi kan behålla våra duktiga medarbetare och minska på den kompetensflykt som kommer ske.
Många medarbetare kommer helt enkelt att välja arbete inom industrin som kommer vara både bättre betalt och innebära en annan arbetsbörda.
Att Kommunal väljer att enbart samtala och dessutom skriva ihop sig med ett parti är knappast bra för Luleå kommuns medarbetare. Därför hälsar jag fackförbundets företrädare varmt välkomna till våra partilokaler för ett samtal. Man ska också komma ihåg att utan oppositionens påtryckningar skulle varken arbetskläder till personal införts eller de delade turerna ”avskaffats”.
För oss i Liberalerna är det viktigt att hålla vad vi lovar både före och efter val. Vi vill föra dialoger med alla samhällsaktörer för att göra Luleå till en ännu bättre kommun att bo, arbeta och verka i.