Trygghetsvakter behövs i Luleå!

Liberalernas motion om trygghetsvakter fick avslag i KSAU

Tisdag 31 augusti 2021

Det har varit väldigt stökigt på Köpmantorget i vår och sommar. Det har rapporterats om mycket oroligheter och polisen gick ut i våras och önskade att man skulle ha väktare eller på annat sätt försöka så området har fler vuxna på plats. När polisen är så tydlig behöver politiken agera, därför skrev vi en motion.
Vi i Liberalerna Luleå har redan förra mandatperioden identifierat att det finns problem i både Centrum och en del stadsdelar som kräver ökad närvaro polis, problemet är att polisen inte har möjlighet då dom behövs på annan plats och därför har vi lagt förslag om att kommunen anlitar s.k. trygghetsvakter. Ett koncept som prövats i flera kommuner och fallit väl ut, det ska ses som en temporär lösning tills polisen hunnit bli fler (vilket tar tid).
Utöver det tycker vi att man behöver se över kameraövervakning på torget då torget i sig är väldigt instängt, även det ska ses som en temporär lösning.
Tyvärr blev det avslag i Kommunstyrelsens arbetsutskott.
Vi anser att man behöver vara aktiv i frågan och kan inte hela tiden vänta och skylla på annat, politiken har ett ansvar, än mer nu när vi haft flera händelser under sommaren.
Förra mandatperioden blev Liberalerna anklagade för att vara ett batongparti i Luleå för att vi sa som det var, det finns områden som upplevs otryggare och var inget som polisen hymlade om heller.
Luleå är en trygg stad relativt sett, men även vi har oroliga områden och platser där vuxna behöver vara, att säga något annat är att lura sig själv! Man behöver göra både och, här och nu behöver vi släcka dessa bränder och samtidigt agera långsiktigt med sociala insatser. Det är inte svart eller vitt som en del på vänstersidan alltid hävdar.
– Det är synd att Socialdemokraterna allt som oftast reflexmässigt svarar “vi är en så trygg kommun” och med det inte vill agera när oroligheter sker. På partiets Facebooksida förra mandatperioden angrep man oss Liberaler med argument som ”Ballonger istället för batonger” för att vi tycker att trygghetsvakter är en dellösning i att öka tryggheten i Luleå. Nu har man åtminstone ändrat tonläget till att det kan bli en möjlighet om andra tycker det, och det är alltid någonting. Det som är intressant denna gång är att polisen redan uttryckt det, så egentligen borde dom yrkat bifall! – Thomas Söderström (L)
Här kan ni läsa en artikel från Norrbottenskuriren
om vårt trygghetsvaktsförslag.