Studenterna och Porsön får inte glömmas bort!

Onsdag 8 juni 2022

Hej!

Det är inte alltid lätt att hålla koll på hur lokalpolitiken fungerar.

I Luleå är den lite upp och ned mot andra kommuner, här styr Moderater med Socialdemokraterna sedan förra valet och det har tyvärr inte varit en bra kombination för vare sig studenterna på Porsön eller för Luleå kommun som helhet.

Idag är Luleå på plats 260 av 290 kommuner i företagsrankingen. Skolor har lagts ned i kommunen som behövs för den gröna omställningen, klimatfrågorna har inte prioriterats och småföretagen upplever en väldigt dålig situation.

Politiken i Luleå för studenterna har i praktiken bara varit en tacobuffé för de nya studenterna och möjligen någon månads gratis bussåkande vid LLT.

Politiken har inte synts på universitetet och kommunen har lyst med sin frånvaro.

Kommunen har inte brytt sig om den guldgruva av kunskap och duktiga studenter som kan tillföra Luleå så mycket.

Porsön har varit eftersatt länge och tack vare bland annat oss i Liberalerna som alltid kämpat för Porsön, studenterna och utbildning så har man äntligen börjat göra något.

Politiken som förts har bidragit till att stänga ned hälsocentralen som tidigare fanns på Porsön vilket var ett stort svek för studenterna och Porsön.

Om du har svårt att bestämma dig för hur du ska rösta så hoppas vi att du lägger din röst på Liberalerna. I kommunen är vi det tydligaste studentpartiet när det väl gäller, i regionen vill att du som student synliggörs och får den vård som du behöver. I riksdagen är Liberalerna Sveriges skol och utbildningsparti och kommer allltid se till att det lönar sig med utbildning.

Politiska förslag för studenterna i Luleå

• Studentmedarbetare i kommunen. Du ska kunna jobba extra i kommunen samtidigt som du studerar
  • Exjobba i kommunen. Kommunen ska bli bättre på att erbjuda dig möjligheter till exjobb.
  • Övergångslägenheter. Ungdomar, studenter m.fl. har i Luleå det svårt att gå direkt från studier till en bostad. Vi vill undersöka om det är möjligt att ta fram/bygga enklare bostäder i utrymmet som idag inte används t.ex. källare, vindar osv. Vår tanke är att personer bor tillfälligt i dessa enklare övergångsbostäder till dess man får ett kontrakt på hyresrätt eller köper sin egna bostad.
  • Bostadsgaranti för studenter. Vi vill att utbildning och bostäder kopplas ihop och blir en självklarhet i vår kommun, det är inte okej med det kaos som blir från höst till höst när nya studenter kommer till Luleå. Vi vill ta fram en plan tillsammans med LTU, kårerna och bostadsbolagen över hur vi kan skapa en bostadsgaranti för alla nya studenter.
  • Bättre avgångstider i lokaltrafiken. Se till så lokaltrafiken har bättre avgångstider, även så man kan ta sig lätt till storheden, Luleå airport och Sunderbyn sjukhus.
  • Enklare att kunna cykla i Luleå. Cykeln och cykelvägar till och från Porsön behöver rustas upp.
  • Elladdstolpar även till Porsön. I takt med utvecklingen kommer det även att behövas laddinfrastruktör på Porsön för dom som har möjlighet till elbil.
  • Ett starkt kulturliv. Vi värnar ett starkt kulturliv så man som student får möjlighet att uppleva kultur i Luleå.
  • Nej till skattehöjning i Luleå. Vi säger nej till skattehöjning i Luleå.

Nedan kan du läsa om en tidigare artikel vi haft i Kuriren och NSD!

Luleå har struntat i porsön