Luleå behöver ta ett helhetsgrepp över skoterledsnätet i kommunen

Motion från Liberalerna till kommunfullmäktige

Onsdag 24 mars 2021

Under många års tid (så länge som snöskotrar brukats som fritidsfordon), har många av kommunen snöskoteråkare tagit sig via inofficiella leder ut från bebyggelsen till någon av de närmast liggande officiella skoterlederna. Detta har skett med polisens och kommunens goda minne. Detta är dock, om man ska följa reglerna strikt, inte tillåtet.

Skulle kommunen välja att följa detta, krävs möjlighet att parkera bil med släp på ett flertal platser runt om i kommunen och rimligen med plats för totalt ca 1000-1500 bilar med släp, för att matcha behoven då Luleå är kommunen i Sverige med flest registrerade skotrar med nästan 15000 fordon. Detta skulle leda till att varje bil skulle göra två kallstarter varje gång skotern skall brukas med onödig miljöpåverkan från bilarna som följd.

Eftersom de flesta lederna går en bit från bebyggelsen kommer tänkbara avlastningsplatser följaktligen också ligga utanför bebyggelsen, vilket medför att bilar och släp kommer stå obevakade och utgöra ett lätt byte för tjuvar.

I flera kommuner (t.ex. Kiruna, Gällivare, Arvidsjaur och Jokkmokk) har man både på försök och permanent infört regler som medför att man tillåter att skotrar får färdas på gator till anslutningsleder, dessa försök har fungerat bra.

Lednätet skapar idag många onödiga effekter för miljön. Om man t.ex. skulle binda ihop norra och södra stadsdelarna genom att göra en led så man tar sig till Stadsfjärden via Svartöstan, Bredviken, Hertsön. Skulle man spara in en omväg på ca 2 mil enkel väg om man slapp runda Gammelstadsviken osv. för att ta sig från Hertsön/Bredviken/Kronan till Södra skärgården och lederna mot Måttsund som exempel, och detta skulle bidra positivt till miljön om skoterturen kortades med 4 mil som annars är ren transport.

Luleå kommun behöver ett modernt synsätt på hantering av skoterleder där fokus är dialog med skoterägarna via skoterföreningarna.

Med anledningen av detta föreslår vi kommunfullmäktige att ge berörda nämnder i uppdrag att:

• Ta fram förslag på inofficiella anslutningsleder som kan bli officiella där det är lämpligt.
  • Ta fram förslag hur man kan tillåta skotrar färdas på gator till anslutningsleder på försök i ett första steg.
  • Se över lednätet så man kan binda ihop kommunens olika geografiska områden på ett sätt som ökar tillgängligheten och minskar påverkan på miljön. T.ex om man kunde binda ihop norra och södra stadsdelarna genom att göra en led så man tar sig till Stadsfjärden via Svartöstan, Bredviken, Hertsön.
  • Införa återkommande möten där dialog med berörda skoterföreningar görs vid förändringar av lednätet.

Luleå 2021-03-24

Thomas Söderström (L)