VI SÄGER NEJ TILL NEDLÄGGNINGARNA AV SKOLORNA I LULEÅ!

Tisdag 23 april 2019

Liberalerna tillsammans med C, SJVP och KD säger nej till nedläggningarna av Vitåskolan, Klöverträskskolan, Kyrkbyskolan, Borgmästarskolan, Jämtögården’s förskola, Ängesbyn’s förskola och Karlsvik’s förskola

Vi är starkt kritiska till att Socialdemokraterna, Moderaterna och Landsbygdspartiet i kommunfullmäktige 25 mars beslutade om en tilläggsbudget som skär ner hårdast och snabbast på verksamheter som handgripligen berör flera tusen barn, föräldrar och lärare, för att sedan ålägga Barn- och utbildningsnämnden att verkställa
Tillvägagångssättet och tempot lämnar inga öppningar för nämnden att hitta goda lösningar. Fullmäktige har däremot mandat att ändra förutsättningarna och vi anser därför att frågan av flera anledningar ska beslutas i fullmäktige.

Stängning av dessa skolor och förskolor blir en katastrof för landsbygden och tillvägagångssättet gör att enskilda barn och familjer drabbas hårt. Vi Liberaler tillsammans med C, SJVP och KD lade fram ett gemensamt budgetförslag som innehöll de nödvändiga besparingarna men i ett tempo och med prioriteringar som skulle ha möjliggjort genomtänkta lösningar.

Vi tycker självklart att skolorna och förskolorna i byarna ska vara kvar. Måste vi spara får vi lov att spara på annat. Skolan är vår framtid och en viktig förutsättning för en levande landsbygd.
Luleå behöver både stad och landsbygd för att fortsätta utvecklas!