Vi behöver en utredning av kommunens stöd till idrottsföreningar

Motion från Liberalerna till kommunfullmäktige

Onsdag 18 augusti 2021

En genomlysning med total transparens är viktig för politiken för att politiken ska kunna styra hur resurser skall fördelas.

Vi fyra partier i Samverkan Luleå tycker att det är viktigt att både bidrag och sponsring fördelas på lika villkor. Det ska vara tydligt och transparent hur man går till väga för att få ta del av både bidrag och sponsring och det skall råda likabehandling mellan samtliga idrotter oavsett dam och herr.

Under förra mandatperioden blev kommunfullmäktige tagna på sängen när media just innan mötet presenterade att kommunens bolag ger över 4 miljoner kronor i sponsring. Det man ska komma ihåg vid det tillfället var att det bara fanns två partier representerade i bolagen som då bestämde dessa nivåer.
Det har med andra ord funnits kunskap inom delar av politiken hur resurserna fördelas men inte för den resterande oppositionen.

Under juni månad ställdes en interpellation i ämnet där sponsringsavtalen blev presenterade för allmänheten. Där ser man att bolagen ger ut utöver elitsponsring även sponsring för mindre föreningar. Den totala summan som presenterats vad gäller sponsring för 2020/2021 är 9 970 165kr (i denna summa finns även en del andra föreningar från kultur och civilsamhället med).

Det blir tydligt att det är föreningar som har energi, muskler, information och kunskap som söker via kommunens bolag, vilket per automatik skapar en snedfördelning om likabehandlingsprincipen. Dessutom har bolagen gett sponsring till föreningar utanför Luleå som det ser ut i den bilaga som fullmäktige blev presenterad under juni 2021.

Utöver sponsring så fördelar kommunen andra bidrag, halltider i kommunens anläggningar, hyresreduktioner m.m som går till föreningslivet.

För att kunna ta kloka beslut behöver politiken ha ett helhetsgrepp. Vi vill också att utredningen kommer fram med bästa förmåga hur jämställt idrottens resurser fördelas samt hur jämlikt den fördelas mellan stora ”populärare” idrotter resp. mindre idrotter.

Vi yrkar på att fullmäktige beslutar att:

• Göra en transparent utredning av kommunens samtliga ekonomiska resurser som går till våra föreningar såsom bidrag, sponsring, hyror, halltider m.m.
  • Utredningen ska redovisa hur jämställt resurserna fördelas mellan dam och herridrott
  • Utredningen ska redovisa hur kommunen fördelat resurser mellan dom stora idrotterna och dom små, hur jämlikt fördelas resurser baserat på idrottsform.

Carola Lidén (C)                                        Thomas Söderström (L)

Dan Ankarholm (SJVP)                             Samuel Ek (KD)