Ny start för småföretagar-politiken i Luleå

Torsdag 24 mars 2022

Liberalerna Luleå har idag lämnat i fem separata motioner till kommunfullmäktige i Luleå för ett bättre företagsklimat mot primärt småföretagen. Nästan 30% av Luleås samtliga jobb finns i småföretagen (med under 50 anställda) och dessa företag hamnar lätt i skymundan när politiken fokuserar på stora etableringar.

Ingen kan ha undgått att Luleå hamnade på 260 av 290 i den senaste företagsrankingen vilket är extremt allvarligt. För att vända trenden så duger det inte med små socialdemokratiska justeringar, kommunens politik behöver göra en total omvändning.

Liberalerna har lagt flera förslag i kommunfullmäktige under mandatperioden och är det parti som utan tvekan är Luleås företagarparti. Vi har bland annat fått igenom en motion om att Luleå ska upp i toppen i näringslivsrankingen men det räcker inte. Majoriteten av våra förslag avslås av den röda ”majoriteten” i fullmäktige vilket gör det hela riktigt allvarligt.

Luleå behöver ett liberalt maktskifte som prioriterar kärnverksamheten ihop med ett god företagarpolitik.

Motion L om att förändra hur kommunen fakturerar företagen vid tillsyn
Motion L om att utöka antalet lokala upphandlingar
Motion L om att utöka kommunens tjänstegarantier mot företagen
Motion L trygghetslyft näringslivet Luleå