L: Norrbotten ska få fler spetsklasser i skolan

Måndag 21 mars 2022

Med en Liberal utbildningsminister efter valet 2022 kommer Norrbotten och Luleå få två nya spetsutbildningar till högstadiet.

Med en Liberal utbildningsminister i regeringen 2022 kommer det för Norrbottens del initialt innebära att Luleå kommun får två nya spetsklasser i klasserna 7-9. Med ambitionen att fler spetsklasser etableras runtom i länet.

Liberalerna i Norrbotten vill att det riktas in dels en spetsklass mot naturvetenskap och gärna kopplat till basindustrierna i Norrbotten och en spetsklass med inriktning humaniora. Det är väldigt allvarligt att vi idag ser en nedåtgående trend för humanistiska utbildningar och med en spetsklass i Norrbotten ser vi att vi kan säkra utbildningen i Norrbotten. Humaniora har en viktig roll för kunskapstillväxt och samhällsutveckling.

Placeringen av spetsklasserna bör hamna så att det är enkelt för högstadieelever i andra kommuner att också kunna ta del av de nya spetsklasserna.

Detta är bra för Norrbotten. Liberalerna såg till att de två spetsklasser vi redan har idag etablerades (Matte spets i Luleå). Dessvärre visar Socialdemokraterna inget intresse för spetsklassernas framtid. Satsningen har inte permanentats, inga nya får startas och de som finns kommer att behöva stängas ner om inte en förlängning av satsningen beslutas. Det är ett svek mot eleverna – Det är en förlust för Norrbotten. Särskilt då vi sedan tidigare vet att högpresterande elever alltför ofta inte blir tillräckligt stimulerande i skolan.

I Norrbotten är det extra viktigt att reformera skolan som leder till att lyfta golvet – och samtidigt krossa taket. För oss handlar det om en liberal syn på likvärdighet: Alla elever ska få möjlighet att utvecklas så långt de kan – även om det innebär att vissa utvecklas längre än andra.

De flitigaste och mest ambitiösa eleverna får möjlighet att studera i både högre takt och på en högre nivå. På samma sätt som vissa elever har behov av ett lägre tempo för att ta sig vidare, behöver andra motsatsen. Vi tror på att alla elever ska få växa.

Liberalerna är Sveriges skolparti!

Thomas Söderström (L)
Gruppledare Liberalerna Luleå, Riksdagskandidat Norrbotten #3 och skolpolitiker

L: Fördubbla antalet spetsklasser i skolan

Samtliga elever ska få möjlighet att nå sin fulla potential i skolan – oavsett om eleven behöver stöd för att komma ikapp eller utmaningar som gör att de kan springa vidare. Dessvärre får de högpresterande eleverna alldeles för lite uppmärksamhet. Att tappa bort de yttersta begåvningarna i skolsystemet är inte värdigt ett land som delar ut Nobelpris.

Liberalerna införde en försöksverksamhet med spetsklasser i det svenska skolsystemet för tio år sedan. Skolverkets utvärderingar har återkommande visat att satsningen har varit framgångsrik. Socialdemokraternas passivitet riskerar nu leda till att spetsklasserna får lägga ner, då regeringen hittills visat ett ointresse för att förlänga det tillfälliga tillståndet som möjliggör spetsklasser eller gå fram med en permanent lagstiftning.

Det är ett svek mot de bästa eleverna. Särskilt då vi sedan tidigare vet att högpresterande elever alltför ofta inte blir tillräckligt stimulerande i skolan. De upplever att tempot är lågt och att uppgifterna är för enkla1. Risken för psykisk ohälsa och hemmasittande ökar för särbegåvade elever. Det drabbar individer, men även i förlängningen hela samhället. Sverige behöver mer spetskunskap för framtidens forskning, företag, välfärd och försvar.

Liberalerna värnar spetsklassernas framtid. Vi går därför fram med ett förslag om att spetsklasserna ska räddas, permanentas och inte minst utvidgas. I ett första steg vill vi fördubbla antalet spetsklasserna i hela landet, och även bredda dem så att det blir möjligt med spetsklasserna med inriktning mot svenskämnet.

Dagens elever bygger morgondagens samhälle – och det finns knappast någon bättre investering än kunskap. En studie av Jordahl & Sahgren2 från 2019 finner exempelvis ett tydligt samband mellan andelen högpresterande elever och tillväxttakten i industrialiserade länder. Den slutsats som dras är: “Eftersom andelen högpresterande elever tycks vara väldigt viktiga för tillväxten bör skolpolitiken alltså säkerställa att begåvade barn når sin fulla potential, istället för att endast fokusera på att höja lågpresterande elevers resultat”.

Liberalerna är övertygade om att skolan behöver reformer som förmår att lyfta golvet – och samtidigt krossa taket. För oss handlar det om en liberal syn på likvärdighet: Alla elever ska få möjlighet att utvecklas så långt de kan – även om det innebär att vissa utvecklas längre än andra.

1 Skolinspektionen. (2018). Utmanande undervisning för högpresterande elever

2 Jordhal & Sahgren (2019). Knowledge-based Schooling for Prosperity The Impact of Education Reforms on Swedish Economic Growth, IFN

Liberalernas förslag i punktform:

• Fördubbla antalet spetsklasserr i Sverige. I dag finns det drygt 50 spetsklasser, varav cirka hälften är för elever i högstadiet och hälften för gymnasieelever. För att ge de bästa eleverna bättre möjligheter att nå sin fulla potential föreslår Liberalerna att antalet spetsklasser ska fördubblas – totalt ska det finnas över 100 spetsklasser i Sverige.
  • Statligt stöd till spetsklasser. För att förbättra förutsättningarna att fördubbla antalet spetsklasserna som finns i dag vill Liberalerna införa ett statligt stöd om en miljon kronor per klass och år. Stödet ska gå till samtliga spetsklasserna, det vill säga även befintliga sådana. Genom ett statligt anslag kan kvaliteten i utbildningarna förbättras ytterligare, exempelvis genom att skapa bättre förutsättningar för inköp av sådant som särskilda läromedel, laborationsutrustning eller för rekrytering av forskarutbildade lärare. Totalt beräknas den årliga kostnaden uppgå till cirka 100 miljoner kronor för staten.
  • Permanenta spetsklasserna. Resultatet av försöksverksamheten visar tydligt att spetsklasserna behövs i svensk skola. Regeringen har varken i sin skolpolitik eller budgetproposition valt att rädda spetsklasserna. Liberalerna vill att samtliga spetsklasserna som startats inom försöksverksamheten ska få möjlighet att fortsätta. Skolverket ska få i uppdrag att bevilja tillstånd att bedriva spetsklasser under de kommande fem åren till de huvudmän som uppfyller kraven. Liberalerna vill att samtliga skolor som i dag bedriver spetsklasser i grund- eller gymnasieskolan ska få möjlighet att fortsätta efter försöksverksamhetens slut.
  • Humaniora och bildning behöver stärkas i skolan. Elever kan i dag läsa spetsklasser inom flera olika ämnen, men antalet spetsklasser inom språk och humaniora är i jämförelse med spetsklasser inom matematik och naturorienterande ämnen högst begränsad. Därtill är det exempelvis inte möjligt att starta spetsklasser med inriktning mot svenskämnet. Liberalerna vill bredda ämnesutbudet och verka för en ökad ämnesspridning, så att spetsklasser både ska spridas så väl över landet som mellan ämnen.
  • Hela landet ska både leva och kunna studera. Liberalerna vill att spetsklasser ska spridas ut geografiskt – vi presenterar därför en konkret plan och fördelning för var fördubblingen av spetsklasser bör ske. I dag är spetsklasser koncentrerade till större städer geografiskt, utan särskild hänsyn till elevantalet. Exempelvis finns det i Stockholms län nio spetsklasser i högstadiet samtidigt som det endast finns en enda i Västra Götaland. Samtidigt finns det flera delar av Sverige som helt saknar spetsklasser. Liberalernas förslag om att fördubbla antalet spetsklasser skulle innebära att varje län kommer att ha minst två spetsklasser: En för högstadiet och en för gymnasieskolan.