Bättre företagsklimat!

Tisdag 25 maj 2021

Idag finns Thomas Söderström (L) gruppledare i Norrbottens affärer. (länk finns nedan). Näringslivsfrågorna har inte skötts bra alls, det är pinsamt dåliga resultat.

Att kommunen bytt ledning de senaste åren tror även Thomas Söderström (L) är en av orsakerna.

– Det är inte okej att vi ligger så lågt, men på något sätt visar det på att det inte funnits någon politisk ledning för att fokusera på näringslivet och företagsklimatet. Man har inte prioriterat näringslivet utan haft problem internt. Den andra delen är att under väldigt lång tid har den interna kulturen inte stöttat näringslivet utan istället skyddat myndighetsutövningen, säger Liberalernas gruppledare.

Nu ligger fokuset i Norrbotten på de stora industrisatsningarna och Thomas Söderström ser att det dåliga företagsklimatet redan har fått negativa konsekvenser för Luleå kommun.

– Det kan vara så enkelt som när det stora företagen som vi tappat, att när de kommer hit så hör man av sig och visar sitt intresse. Det kan spela stor roll för vilken kommun de ska välja. Nu har vi förlorat Northvolt, H2 green steel och Hybrit så det har varit stora saker som har varit på spel som vi förlorat på grund av den politiska ledningen, men även att vi haft en lång kultur där vi inte varit företagsvänliga, säger Thomas Söderström.

Vi gick till val på att Luleå behöver placera sig 10 i topp i rankingarna, då det är otroligt viktigt för Luleås fokus att hela tiden sträva mot att bli bättre i näringslivsfrågorna.Det behövs en ny ledning i Luleå!