Öppna Nomineringar

Rätt liberal för uppdraget

Söndag 11 september 2022 går Sverige till allmänna val, det innebär vi gemensamt ska utse ledamöter i riksdagen samt i alla region- och kommunfullmäktigeförsamlingar. Liberalerna Luleå har inlett processen med att söka och hitta lämpliga kandidater till Kommunfullmäktigevalet.

Till skillnad från de flesta andra partier har vi som tradition att öppna upp denna process för alla de som känner att de har en liknande syn på frihet, utbildning och socialt ansvarstagande. Det innebär att vem som helst kan nominera vem som helst (eller sig själv), som den tror skulle kunna representera Liberalerna.

Valbar är den som har rösträtt i respektive val. Läs om det hos Valmyndigheten.

Vare sig du själv eller den du nominerar behöver vara medlem i Liberalerna innan provvalet.

Kandidaten måste INTE ha någon specifik utbildning, betyg eller meritförteckning.

Kandidaten måste vara klok och omdömesgill, samt sympatisera med den liberala ideologin.

Du får nominera precis så många personer som du önskar.

Om du ska kandidera för Liberalerna Norrbotten ska du skriva under en kandidatkontrakt ( se bilaga)

>>Nominera

Såhär går det till

• Du eller andra nominerar dig eller andra personer, sista dag för detta är den 16 januari.
  • Nomineringarna tas emot av nomineringskommittén, som gör en grundläggande kontroll av valbarhet för personer. Nomineringskommittén kontaktar de nominerade och ställer vissa frågor.
  • Nomineringskommittén utgår från det uppdrag som de har fått och lägger ett förslag på kommunfullmäktigelista, de kommer presentera sitt förslag den 16 februari.
  • Liberalerna i Luleå kommer sedan att anta sin lista för kommunvalet den

Nomineringsgrupp

Nomineringsgruppen eller Nomineringskommitté för kommunvalet i Luleå är beslutad av Liberalerna Luleås medlemsmöte den 27 oktober 2021. Deras uppdrag är att lämna förslag till en gemensam kandidatlista för valet 2022. Beslut om lista fattas av årsmöte den 23 februari 2022.

Nomineringskommittén har en strategisk roll att hålla ihop nomineringsprocessen. Uppgiften är att sätta ihop förslag till det bästa laget som kan företräda Liberalerna i Luleå i kommunfullmäktig under kommande mandatperiod.  Nomineringskommittén ska väga samman de olika urvalskriterierna och som en del av den processen använda resultatet av den rådgivande omröstningen.

Nomineringskommittén består utav: Lars Anehagen lars.anehagen@telia.com (sammankallande), Gerd Niemi, Viveka Nordlund och Thomas Olofsson

• Nomineringsfasen:

Uppmana medlemmarna aktivt, via alla kommunikationskanaler och på medlemsmöten, att nominera kandidater. Påminn om att det går bra att nominera sig själv.

Tillfråga de nominerade kandidaterna om de står till förfogande. Ge information om de förväntningar som partiet ställer på sina kandidater.

• Urvalsfasen:

Principerna

Nomineringskommittén har ett stort ansvar att ta fram ett förslag till valsedel som ger en helhetsbild av partiet och dess politik. Målet är att få fram en lista med intressanta, omdömesgilla och självständiga kandidater som har goda politiska kunskaper, kommunikativ förmåga och ideologisk kompass. Kandidatlistan ska spegla både förnyelse och erfarenhet och ska vara relevant för väljarna i hela valkretsen.

Nomineringskommittén ska sträva efter en kandidatlista som är varvad efter kön. Eventuella avvikelser från denna huvudprincip ska om möjligt ske så att jämn könsfördelning som helhet uppnås. Hänsyn ska tas till hur den enskilde kandidaten identifierar sig.

Nomineringskommittén ska verka för en lista som präglas av mångfald och geografisk spridning och som inkluderar liberaler ur ofta underrepresenterade grupper.

Nomineringskommittén ska på alla sätt, till exempel intervjuer eller referenstagning, säkerställa att kandidaterna uppfyller högt ställda krav. Kommittén ska också i övrigt sträva efter att bedöma kandidaternas vandel.

Inga platser på valsedeln är säkra. Därför finns inga hinder mot att en person kandiderar i flera val. Kandidaten bör klargöra om han eller hon avser att behålla båda mandaten om han eller hon t.ex. blir invald både i kommunfullmäktige och i riksdagen.

Det finns inte heller några platser som är “garanterat icke valbara”. Om kommittén anser att en person inte är lämplig att företräda Liberalerna är det därför inte ett alternativ att sätta personen långt ner på listan, utan då bör personen inte alls föreslås.

Vår bestämda rekommendation är att endast medlemmar i Liberalerna ska tas upp på kandidatlistan.

• Beslutsfasen

Valsedeln fastställs av medlemsmöte enligt tidplanen för nomineringsarbetet.

Samma röstningsregler gäller som vid andra medlemsmöten, dvs. att endast den som är medlem i Liberalerna sedan minst tre månader har rösträtt.

Nomineringskommitténs förslag ska om möjligt skickas ut till medlemmarna på förhand.

För att upptas på valsedeln ska kandidaten bekräfta skriftligen att han eller hon tagit del av Liberalernas etiska riktlinjer för kandidater och förtroendevalda och avser att följa dem, samt de etiska riktlinjer som länsförbundet.

Kalendarium

Dessa datum bör nomineringskommittén arbeta efter.

27 oktober Antagande av riktlinjer och beslut om nomineringskommitté

10 november Öppna upp för nomineringar till Liberalerna Luleås kommunfullmäktigelista.

16 januari Sista dagen för nomineringar

16 februari Nomineringskommittén presenterar sitt förslag på lista.

Varje kandidat topp-tio har en tydlig presentation med bild.

23 februari Antagande av kommunfullmäktigelista